Uchwała nr VI/27/2007
jakiego organu | Rady Miejskiej |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Lubień Kujawski |
na podstawie | art. 19 ust.1. ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006r Nr 123, poz 858) |
status uchwały | obowiązująca |
uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się „Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków” na terenie Gminy Lubień Kujawski stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2. Tracą moc uchwały: Nr VII/38/03 Rady Miasta i Gminy w Lubieniu Kujawskim z dnia 8 kwietnia 2003r. w sprawie przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odbioru ścieków i uchwała Nr V/20/2007 Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim z dnia 30 stycznia 2007r. w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na obszarze Gminy Lubień Kujawski
§ 3. Uchwała podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania
Załącznik do uchwały Nr VI/27/2007
Rady Miejskiej w Lubieniu Kuj.
z dnia 16.03.2007r.
Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Lubień Kujawski.
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1. Regulamin określa zasady zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków realizowanego na terenie gminy Lubień Kujawski, w tym prawa i obowiązki Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubieniu Kujawskim oraz odbiorców.
§ 2. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1. Ustawa- ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków ( Dz. U. z 2006r. Nr. 123, poz. 858 );
2. Odbiorca – odbiorca usługi, o którym mowa w art. 2 pkt. 3 ustawy;
3. Zakład- Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubieniu Kujawskim, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy;
4. Umowa- należy przez to rozumieć następujące rodzaje umów:
1) umowa o zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków,
2) umowa o zaopatrzenie w wodę ,
3) umowa o odprowadzenie ścieków,
5. Wodomierz – przyrząd pomiarowy zainstalowany na wewnętrznej instalacji wodociągowej obiektu budowlanego przy punkcie czerpalnym wody;
6. Wodomierz główny –przyrząd pomiarowy o którym mowa w art. 2 pkt. 19 ustawy;
7. Wodomierz dodatkowy – przyrząd pomiarowy zainstalowany za wodomierzem głównym służący ustaleniu ilości wody bezpowrotnie zużytej , zainstalowany i utrzymywany na koszt odbiorcy;
8. Okres obrachunkowy –okres rozliczeń za usługi dostawy wody i oprowadzenia ścieków , określany w umowie.
§ 3. Zakład świadczy usługi zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków, wyłącznie na podstawie pisemnej umowy zawartej z Odbiorcą.
Rozdział II
Minimalny poziom usług świadczonych przez zakład wodociągowo-kanalizacyjny w zakresie dostarczania wody i oprowadzania ścieków oraz obowiązki odbiorców warunkujące jego utrzymanie .
§ 4.1. Ilość wody dostarczanej Odbiorcom oraz ilość odprowadzanych ścieków, minimalne ciśnienie utrzymywane w miejscu przyłączenia do sieci wodociągowej określa umowa.
W umowie można również ustalić poziom zanieczyszczeń ścieków wprowadzanych przez Odbiorców jak również Zakład może zaniechać ustaleń dotyczących minimalnego ciśnienia, jeżeli w wydanych warunkach przyłączenia do sieci zalecano Odbiorcy wyposażenia instalacji w urządzenia do lokalnego podnoszenia ciśnienia.
2.Wskaźniki charakteryzujące poziom świadczonych usług w zakresie ilości, jakości oraz ciągłości dostarczania wody i odprowadzania ścieków określają przepisy Ustawy ,pozwolenie wodno-prawne oraz niniejszy regulamin.
§ 5. Zakład zgodnie z przepisami Ustawy, ma obowiązek zapewnić:
1. Dostawę wody z gminnej sieci wodociągowej Odbiorcy Usług na podstawie zawartej z nim pisemnej umowy, według zasad określanych niniejszym regulaminem .Wodę do picia odpowiedniej jakości ,którą określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 listopada 2002r. w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi ( Dz U. Nr. 203 poz. 1718). Parametry wody dostarczanej przez Zakład stwierdza się u wylotu na zaworze za wodomierzem głównym;
2. Zdolności dostawcze sieci wodociągowej dostarczającej wodę do Odbiorcy w ilości ustalanej w umowie;
3. Przepustowość sieci kanalizacyjnej i przyłącza zapewniające odprowadzenie ścieków , w ilości określonej w umowie;
4. Ciągłość i niezawodność dostaw wody oraz odprowadzania ścieków , posiadanymi przez Zakład urządzeniami wodociągowymi i kanalizacyjnymi;
5. Zakup, zainstalowanie i utrzymanie na własny koszt wodomierza głównego;
6. Prawidłową eksploatację sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z przyłączami z wyjątkiem przyłączy wykonanych po dniu 1 lipca 2004 r.
nie przekazanych na mienie komunalne Zakładu. Przekazanie sieci oraz przyłączy na mienie Zakładu następuje na podstawie protokołu zdawczo- odbiorczego;
7. Dokonywać kontroli funkcjonowania wodomierzy z własnej inicjatywy bez pobierania opłat, oraz na żądanie Odbiorcy Usług (w uzasadnionym przypadku) na koszt Zakładu;
8. Zakład ma prawo do przeprowadzania bieżącej kontroli ilości i jakości odprowadzanych ścieków bytowych, oraz przestrzegania umownych ustaleń dotyczących technicznych warunków przyłączania do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
§ 6. Odbiorcy są zobowiązani do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Zakład, a w szczególności do:
1. Utrzymania instalacji wodociągowej w stanie technicznym uniemożliwiającym wtórne zanieczyszczenie wody w wyniku wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego;
2. Zabezpieczenia instalacji przed cofnięciem się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania;
3. Natychmiastowego powiadomienia Zakładu o awaryjnych zmianach ilości i jakości odprowadzanych ścieków;
4. Nie zmieniania , bez uzgodnień z Zakładem ,uzyskanych warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej;
5. Utrzymania pomieszczeń, w których zainstalowany jest wodomierz lub urządzenie pomiarowe w stanie uniemożliwiającym jego uszkodzenie i oddziaływania zakłócające jego prawidłowe działanie ,oraz zabezpieczenie pomieszczenia przed dostępem osób nieuprawnionych;
6. Utrzymania przyłącza w stanie nie powodującym pogorszenia warunków eksploatacji sieci, w przypadku gdy przyłącze wodociągowe lub kanalizacyjne nie znajduje się w posiadaniu Zakładu;
7. Użytkowanie instalacji kanalizacyjnej w sposób nie powodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej;
8. Udostępnienia Zakładowi dostępu do własnych ujęć wody i instalacji zasilanych z tych ujęć, a także połączonych z siecią własnych instalacji jeżeli istnieją uzasadnione przesłanki , że instalacje Odbiorcy mogą negatywnie oddziaływać na poziom usług świadczonych przez Zakład;
9. Wykorzystanie wody z sieci wodociągowej, oraz przyłącza kanalizacyjnego wyłączanie w celach i na warunkach określonych w umowie.
§ 7.1. Jeżeli w trakcie eksploatacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, będącego w posiadaniu Odbiorcy, powstanie zagrożenia istotnego obniżenia poziomu usług świadczonych przez Zakład, Odbiorca jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia przyczyn zagrożeń.
2. W przypadku, gdy Odbiorca nie usunie zagrożenia pomimo wezwania ze strony Zakładu, ma on prawo podjąć wszelkie działania zmierzające do usunięcia zagrożenia .Działania Zakładu nie mogą naruszać prawa własności przyłącza przysługującego Odbiorcy .
Rozdział III
Szczegółowe warunki i tryb zawierania oraz rozwiązywania umów z Odbiorcą
A. Postanowienia ogólne
§ 8. Postanowienia umów zawieranych przez zakład z Odbiorcami, nie mogą
ograniczać praw i obowiązków stron wynikających z przepisów ustawy, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy oraz postanowienia niniejszego regulaminu.
§ 9.1 Umowa określa szczegółowe obowiązki stron, w tym utrzymania przyłączy oraz warunki usuwania ich awarii.
2. W przypadku, gdy przyłącza nie są w posiadaniu Zakładu, odpowiedzialność za zapewnienie ciągłości i jakości świadczonych usług jest ograniczona do posiadanych przez Zakład urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
3. Umowa określa miejsce wykonywania usługi dostawy wody i odbioru ścieków.
§ 10.1. Zmiana warunków umowy następuje w drodze aneksu do umowy sporządzanego w formie pisemnej.
2. Nie wymaga zachowania formy pisemnej, zmiana taryf w czasie obowiązywania umowy oraz zmiana adresu do korespondencji.
§ 11. W przypadku zmiany stanu prawnego nieruchomości przyłączonej do sieci Zakładu ,skutkującej zmianom Odbiorcy ,Zakład zawiera umowę z nowym Odbiorcą z zachowaniem dotychczasowych warunków technicznych świadczenia usług.
B. Zasady zawierania umów
§ 12.1. Umowa jest zawierana na pisemny wniosek osoby, posiadającej tytuł prawny do nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci znajdującej się
w posiadaniu Zakładu.
2. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1 osoba ubiegająca się
o przyłączanie jest zobowiązana przedstawić Zakładowi dokument, określający aktualny stan prawny przyłączonej nieruchomości.
3. Jeżeli z treści tego dokumentu nie wynika tytuł prawny osoba składająca wniosek do władania nieruchomością, jest ona zobowiązana przedłożyć dokument potwierdzający ten tytuł, z zastrzeżeniem ust. 4
4. Umowa może zostać zawarta również z osobą, która korzysta
z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, po uprawdopodobnieniu przez nią faktu korzystania z przyłączonej nieruchomości.
5.Zakład może określić wzór wniosku o zawarcie umowy.
6. Po zawarciu umowy Odbiorca jest zobowiązany do pisemnego poinformowania zakładu o utracie przezeń prawa do korzystania
z nieruchomości. Do czasu poinformowania Zakładu, Odbiorca pomimo wygaśnięcia umowy ponosi odpowiedzialność za należności powstałe
w związku ze świadczeniem usług przez Zakład.
§ 13.1. Umowa może być zawierana z osobami korzystającymi z lokali znajdujących się w budynku wielolokalowym na pisemny wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych.
2. Wniosek o którym mowa w ust. 1 zawiera w szczególności:
1) określenie osób korzystających z lokali, w tym określenie rodzaju tytułu prawnego do zajmowanego lokalu wraz ze zgodą takiej osoby na zawarcie umowy, potwierdzoną własnoręcznym podpisem;
2) oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osób korzystających z lokali o zasadach rozliczania różnic oraz obowiązku ponoszenia na rzecz Zakładu dodatkowych opłat za dokonywanie przez Zakład rozliczeń;
3) schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym, wraz z określeniem lokalizacji wszystkich punktów czerpalnych;
4) w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, Zakład jest zobowiązany wydać informację techniczną określającą wymagania techniczne.
§ 14. Zakład sporządza projekt umowy, w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zawarcie umowy.
C. Zasady rozwiązania umowy
§ 15.1. Umowa może być rozwiązana przez stronę umowy, z zachowaniem okresu wypowiedzenia określonego w umowie.
2. Rozwiązanie przez Odbiorcę umowy za wypowiedzeniem, następuje poprzez złożenie pisemnego oświadczenia woli w siedzibie Zakładu lub przesłania takiego oświadczenia listem poleconym.
§ 16.1. Umowa może być rozwiązana w drodze porozumienia stron.
2. Umowa zawarta na czas określony ulega rozwiązaniu z chwilą upływu czasu, na jaki została zawarta.
§ 17. Umowa wygasa w przypadku:
1. śmierci Odbiorcy usług będącego osobą fizyczną;
2. utraty przez Odbiorcę prawa do korzystania z nieruchomości;
3. zakończenia postępowania upadłościowego w celu likwidacji lub likwidacyjnego strony będącej przedsiębiorcą;
4. utraty przez Zakład zezwolenia na prowadzenie działalności.
§ 18. Po rozwiązaniu lub wygaśnięci umowy, Zakład dokonuje zamknięcia przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego oraz demontuje wodomierz główny.
Rozdział IV
Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach
§ 19.1. Rozliczenia za usługi zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków są prowadzone przez Zakład z Odbiorcami ,wyłącznie w oparciu o ceny i stawki opłat określone w ogłoszonych taryfach.
2. Taryfy obowiązują przez okres jednego roku z zastrzeżeniami art. 24 ust. 5 a,5b,9a ustawy.
§ 20. Długość okresu obrachunkowego określa umowa, przy czym jest to okres nie krótszy niż jeden miesiąc i nie dłuższy niż sześć miesięcy.
§ 21. Wejście w życie nowych taryf nie stanowi zmiany umowy.
2. Stosowanie przez Zakład cen i stawek opłat wynikających z nowych, prawidłowo podanych do wiadomości taryf, nie wymaga odrębnego informowania Odbiorców o ich wysokości.
3. Zakład dołącza do umowy aktualnie obowiązującą taryfę lub jej wyciąg zawierający ceny i stawki opłat właściwe dla Odbiorcy, będącego stroną umowy.
§ 22.1 Podstawą obciążenia Odbiorcy należnością za usługi świadczone przez Zakład jest faktura.
2. Ilość dostarczanej wody ustala się na podstawie odczytu wodomierza głównego.
3. W przypadku budynku wielolokalowego, w którym Odbiorcami są również osoby korzystające z poszczególnych lokali, Zakład wystawia odrębną fakturę na zarządcę lub właściciela takiego budynku oraz odrębną fakturę osobom korzystającym z lokali.
4.Odbiorca otrzymuję fakturę nie później niż 7 dni od daty dokonania odczytu lub w sytuacji kiedy ilość świadczonych usług jest ustalana na innej podstawie niż wskazania wodomierza lub urządzenia pomiarowego, do końca okresu obrachunkowego.
5. Odbiorca dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę i odprowadzanie ścieków w terminie wskazanym w fakturze, który nie może być krótszy niż 14 dnia od daty jej doręczenia.
6. Opóźnienia w zapłacie uprawniają Zakład do naliczania odsetek, w wysokości ustawowej.
7. Zgłoszenie przez Odbiorcę zastrzeżeń, co do wysokości faktury nie wstrzymuje jej zapłaty.
8. W przypadku stwierdzenia nadpłaty zalicza się ją na poczet przyszłych należności lub na żądanie Odbiorcy zwraca się ją w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku w tej sprawie.
§ 23. W przypadku niesprawności wodomierza lub okresowego braku możliwości odczytu, ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w okresie 6 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza, a gdy nie jest to możliwe na podstawie przeciętnych norm zużycia, określonych w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej.
§ 24.1. W razie braku urządzenia pomiarowego ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie umowy o której mowa w art.6 ust.1 ustawy jako równą ilości wody pobranej lub określonej w umowie.
2.W rozliczeniach ilości odprowadzonych ścieków, ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na inne cele, ustalona jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt Odbiorcy usług.
Rozdział V
Warunki przyłączania do sieci
§ 25. Przyłączanie nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej odbywa się na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie, który powinien zawierać:
1) imię i nazwisko (lub nazwę) wnioskodawcy;
2) adres do korespondencji;
3) w przypadku osób prawnych odpis z właściwego rejestru wskazujący na sposób reprezentacji podmiotu;
4) określenie rodzaju instalacji i urządzeń służących do odbioru usług;
5) określenie ilości przewidywanego poboru wody, jej przeznaczenia, oraz charakterystyki zużycia;
6) wskazanie przewidywanej ilości odprowadzanych ścieków, ich rodzaju i jakości;
7) opis nieruchomości do której będzie dostarczana woda i/lub, z której będą odprowadzane ścieki, określenie sposobu zagospodarowania i przeznaczenia;
8) wskazanie planowanego terminu rozpoczęcia poboru wody i dostarczania ścieków;
9) Zakład jest zobowiązany przygotować i bezpłatnie udostępnić odpowiedni wzór wniosku.
§ 26. Do wniosku, o którym mowa w § 25, osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci powinna załączyć:
1) dokument określający stan prawny nieruchomości, której dotyczy wniosek;
2) mapę sytuacyjną w skali 1: 500, określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w pkt1 względem istniejącej sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
§ 27.1. Zakład określa warunki przyłączenia i przekazuje wnioskodawcy w terminie nie dłuższym niż 30 dni od otrzymania prawidłowo wypełnionego wniosku, wraz z kompletem załączników, wydaje dokument pod nazwą „ Warunki techniczne przyłączenia wodociągowego i/lub kanalizacyjnego”. W razie braku możliwości podłączenia nieruchomości do sieci, Zakład w terminie 14 dni od otrzymania wniosku, o którym mowa w § 25 informuje osobę ubiegającą się o podłączenie, wskazując wyraźnie na powody, które uniemożliwiają podłączenie.
2. Ustalone warunki techniczne przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej nie rodzą na rzecz Odbiorcy praw do terenu, oraz nie naruszają praw własności i uprawnień osób trzecich. Wnioskodawcy, który nie uzyskał praw do terenu lub zgody osób trzecich na wykonanie urządzeń wodociągowo – kanalizacyjnych, nie przysługuje od Zakładu roszczenie o zwrot nakładów poniesionych w związku z otrzymanymi warunkami technicznymi.
3. Dokument, o którym mowa w ust. 1 powinien:
1) wskazywać miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej, w tym miejsce zainstalowania wodomierza głównego i/lub urządzenia pomiarowego;
2) określać maksymalną ilość wody dostarczanej do nieruchomości z podziałem na poszczególne cele;
3) określać maksymalną ilość ścieków odprowadzanych z nieruchomości i ich jakość;
4) termin ważności wydanych warunków przyłączenia;
5) informację o rodzaju i zawartości dokumentów, jakie powinna przedłożyć osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci, oraz podmiotach z jakimi należy uzgodnić, lub do jakich należy zgłosić fakt przyłączania oraz projekt przyłącza;
6) na podstawie wydanych warunków technicznych Odbiorca jest zobowiązany opracować projekt budowlany na wykonanie sieci i/lub przyłącza wodociągowo – kanalizacyjnego, zwany dalej projektem;
7) projekt powinien być uzgodniony przez Zespół Uzgodnienia Dokumentacji Projektowej i przez Zakład.
§ 28. 1. Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej wydawane osobie ubiegającej się o przyłączenie do sieci mogą za zgoda tej osoby, obejmować nie tylko zgodę na wybudowanie przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego ale również możliwość wybudowania przez przyszłego Odbiorcę ze środków własnych, urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych.
2. W przypadku określonym w ust.1 Urząd Miejski w Lubieniu Kujawskim i osoba ubiegająca się o przyłączenie, przed wydaniem warunków przyłączenia, są zobowiązani do zawarcia umowy regulującej tryb i zasady odpłatnego przejęcia przez Zakład urządzeń wybudowanych przez przyszłego Odbiorcę ze środków własnych.
3. W przypadku współfinansowania przez osobę ubiegającą się o przyłączenie budowy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych umowa zawierana miedzy Urzędem Miejskim w Lubieniu Kujawskim a osobą ubiegającą się o przyłączenie reguluje tryb i zasady odpłatnego przejęcia przez Urząd Miejski części inwestycji sfinansowanej przez osobę ubiegającą się o przyłączenie.
4. Odpłatne przejęcie polegać może na przeniesieniu na Urząd Miejski prawa własności urządzenia, jak również na zawarciu umowy dzierżawy, a także prawno – rzeczowej, w szczególności ustanowienia użytkowania, w sposób umożliwiający Zakładowi korzystanie z urządzenia.
5. Wybór konkretnej formy odpłatnego przejęcia wymaga akceptacji Urzędu Miejskiego i osoby ubiegającej się o przyłączenie.
6. Umowa, o której mowa w ust. 2 i 3 pod rygorem nieważności powinna być zawarta w formie pisemnej.
7. Umowa, o której mowa w ust. 2 i 3 winna określać co najmniej:
1) termin wybudowania urządzenia;
2) warunki techniczne, jakie urządzenie musi spełnić;
3) zasady kontroli realizowanej inwestycji przez Zakład;
4) zasady wyceny inwestycji;
5) formę prawną przejęcia urządzenia przez Zakład;
6) termin przejęcia urządzenia ;
7) termin i zasady wypłaty wynagrodzenia za przeniesienie własności urządzenia lub termin i zasady uiszczania wynagrodzenia za korzystanie przez Zakład z urządzenia na podstawie umowy nie przenoszącej prawa własności;
8) zabezpieczenie wzajemnych zobowiązań.
§ 29.1. Warunkiem przystąpienia do prac zmierzających do przyłączenia nieruchomości do sieci jest pisemne uzgodnienie z Zakładem dokumentacji technicznej (w tym projektu) i sposobu prowadzenia tych prac oraz warunków i sposobu dokonywania przez Zakład kontroli robót.
2. Spełnienie warunków wskazanych w ust. 1 nie jest wymagane, jeżeli przyłączenie do sieci dokonuje Zakład, który wydał warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej dla danej nieruchomości. Zakład wykonuję tę usługę odpłatnie. Przed przystąpieniem do wykonania usługi Zakład sporządza na własny koszt i przedkłada osobie ubiegającej się o przyłączenie szczegółowy wykaz planowanych kosztów.
Rachunek wystawiony przez Zakład po zakończeniu prac nie może być wyższy niż 10% w stosunku do kosztów przedłożonych osobie ubiegającej się o przyłączenie przed przystąpieniem do tych prac.
3. Osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci, w celu uzyskania pisemnego uzgodnienia, o którym mowa w ust.1 przedkłada Zakładowi odpowiednie dokumenty i informacje. Wykaz niezbędnych dokumentów i informacji Zakład doręcza nieodpłatnie każdej osobie ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej wraz z wydanym warunkami przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej.
4. Zakład wydaje pisemne uzgodnienie, o którym mowa w ust. 1 w terminie 14 dni od daty złożenia kompletu dokumentów i informacji wskazanych w wykazie, o którym mowa w ust.3.
§ 30. Przed zawarciem Umowy, Zakład dokonuje odbioru wykonanego przyłącza pod kątem spełniania warunków technicznych.
Rozdział VI
Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowo – kanalizacyjnych.
§ 31.1 Zakład ma prawo odmówić przyłączenia nowego Odbiorcy do istniejącej sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej, jeżeli w wyniku przyłączenia warunki techniczne pogorszą się tak, że nie zostanie zachowany minimalny poziom usługi, a w szczególności , jeżeli zabraknie wymaganych zdolności produkcyjnych ujęć wody, stacji uzdatniania i oczyszczalni ścieków oraz zdolności dostawczych istniejących układów dystrybucji wody i odprowadzania ścieków.
2. Zakład ma prawo odmówić przyłączenia do sieci jeżeli przyłącza zostały wykonane bez uzyskania warunków technicznych, bądź zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi przyłącza i klauzulą uzgadniającą projekt budowlany .
3. Zakład ma prawo odmówić przyłączenia do sieci, jeżeli nie posiada technicznych możliwości świadczenia usług.
4. Poziom dostępu do usług wodociągowo- kanalizacyjnych w przyszłości wyznacza wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych Gminy Lubień Kujawski.
Rozdział VII
Sposób dokonywania odbioru przez Zakład wykonanego przyłącza.
§ 32.1 W ramach prac związanych z odbiorem przyłącza, Zakład dokonuje sprawdzenia zgodności wykonania prac z wydanymi warunkami technicznymi, oraz z projektem przyłącza.
2. Próby oraz odbiory częściowe i końcowy są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.
3 . Odbiór jest wykonywany przed zasypaniem przyłącza. Wszelkie odcinki przyłącza ulegające zakryciu (tzw. prace zanikające) należy zgłaszać do odbioru przed zasypaniem .
4 . Przed zasypaniem należy wykonać operat geodezyjny , w zakresie wskazanym w warunkach technicznych, w dwóch egzemplarzach, z których jeden dostarcza się do Zakładu, a drugi do odpowiedniego Urzędu zajmującego się aktualizacją dokumentacji geodezyjnej.
§ 33.1. Po zgłoszeniu gotowości do odbioru przez przedstawiciela Odbiorcy, Zakład uzgadnia jego termin, na nie dłuższy niż 7 dni po dacie zgłoszenia.
2. Do odbioru końcowego należy przedstawić protokoły z prób:
1) szczelności;
2) płukania i dezynfekcji;
3) wyniki badań jakości wody.
3. Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w ust.2 są potwierdzone przez strony w sporządzanych protokołach.
§ 34.1. Zgłoszenie odbioru technicznego przyłącza lub sieci wod-kan powinno zawierać, co najmniej:
1) dane indentyfikacyjne inwestora i miejsce przyłącza (adres);
2) termin odbioru proponowany przez Wykonawcę ;
3) inne warunki odbioru np. zamknięcie sieci eksploatowanej.
2. Protokół końcowy odbioru technicznego przyłączy powinien zawierać co najmniej:
1) dane techniczne charakteryzujące przedmiot odbioru (średnica, materiał, długość, elementy uzbrojenia );
2) rodzaj odprowadzanych ścieków, dla przyłącza kanalizacyjnego;
3) skład i podpisy członków komisji dokonującej odbioru;
4) uwagi dotyczące różnic pomiędzy projektem a realizacją przyłącza.
Rozdział VIII
Standardy obsługi Odbiorców usług oraz sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości lub odpowiednich parametrów świadczonych usług.
§ 35.1. Zakład jest zobowiązany do udzielania wszelkich istotnych informacji dotyczących:
1) prawidłowego sposobu wykonywania przez odbiorcę umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków;
2 )warunków przyłączania się do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez nowych Odbiorców;
3) występujących zakłóceń w dostawach wody lub w odprowadzaniu ścieków;
4) występujących awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych;
5) planowanych przerw w świadczeniu usług.
2. Zakład udziela informacji za pośrednictwem telefonu, faksu, bez zbędnej zwłoki, jednakże w terminie nie dłuższym niż 3 dni.
3. Jeżeli prośba o udzielenie informacji została przedłożona na piśmie, Zakład udziela odpowiedzi w tej samej formie w terminie 14 dni od otrzymania prośby , chyba że osoba zaznaczyła, iż informacja ma być udzielona w jednej z form wskazanych w ust.2.
4.Jeżeli udzielenie informacji wymaga ustaleń wymagających okresów dłuższych niż terminy wskazane w ust.2 i 3, Zakład informuje o tym fakcie osobę ,która złożyła prośbę o informację i wskazuje jej ostateczny termin udzielania odpowiedzi. Termin ten w żadnym wypadku nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia złożenia prośby.
§ 36.1. Każdy Odbiorca ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących sposobu wykonywania przez Zakład umowy, w szczególności ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za te usługi.
2. Reklamacja jest zgłaszana w formie pisemnej.
3. Zakład jest zobowiązany rozpatrzyć reklamację bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym jednak ni ż 14 dni od dnia złożenia w siedzibie Zakładu , lub doręczenia reklamacji przez pocztę.
4. Zakład udziela odpowiedzi na reklamacje w formie pisemnej.
5. W przypadku odmowy uwzględnienie reklamacji w całości lub w części, odpowiedź na reklamację winna zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne.
6. W przypadku uwzględnienia reklamacji Zakład powiadamia Odbiorcę o wyniku rozpatrzenia, a także o wysokości i formie wypłaty przyznanego upustu lub należności.
§ 37. Zakład jest zobowiązany do zapewnienia Odbiorcom należytego poziomu usług, a w szczególności wyodrębnienia stanowiska do spraw obsługi klienta.
§ 38. W siedzibie Zakładu winny być udostępnione wszystkim zainteresowanym:
1) aktualnie obowiązujące na terenie gminy taryfy cen i stawek opłat;
2) tekst jednolity „ Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków”, obowiązujący na terenie gminy;
3) wyniki ostatnio przeprowadzonych analiz jakości wody.
§ 39.1. Zakład ma obowiązek poinformować Odbiorcę o planowanych przerwach, ograniczeniach w dostawie wody lub obniżeniu ciśnienia, w sposób zwyczajowo przyjęty z wyprzedzeniem przynajmniej 72 godzinnym.
2. Niezwłocznie poinformować Odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty, o zaistniałych nieplanowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, o ile czas ich trwania przekracza 6 godzin.
3. W razie planowanej lub zaistniałej przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin, Zakład ma obowiązek zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować o tym fakcie Odbiorców, wskazując lokalizację zastępczego punktu poboru wody i warunkach korzystania.
§ 40.1. Zakład ma prawo ograniczyć lub wstrzymać świadczenia usług wyłącznie z ważnych powodów, jeżeli jest to uzasadnione potrzebą ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, środowiska naturalnego, w przypadku braku wody na ujęciu, w przypadku gdy wymagają tego potrzeby ppoż.
2. Zakład ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe w związku z wstrzymaniem lub ograniczeniem świadczenia usług chyba, że nie ponosi winy. Zakład wolny jest od odpowiedzialności w szczególności wówczas, gdy przerwa lub ograniczenie świadczenia usług, wynikały z:
1) działania siły wyższej, w tym zwłaszcza sił przyrody,
2) działania lub zaniechania osób lub przedmiotów, za które zakład nie ponosi odpowiedzialności, w tym samego Odbiorcy,
3) potrzeby ochrony życia lub zdrowia ludzkiego oraz środowiska naturalnego, a także potrzeb przeciwpożarowych.
Rozdział IX Warunki dostawy wody na cele przeciwpożarowe
§ 41. Woda do celów przeciwpożarowych jest dostępna z urządzeń wodociągowych posiadanych przez Zakład, a w szczególności z hydrantów przeciwpożarowych zainstalowanych na sieci wodociągowej.
§ 42. Ilość wody pobieranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem punktów poboru jest ustalana na podstawie pisemnych informacji składanych przez jednostki straży pożarnej w umownie ustalonych okresach.
§ 43. Zakład obciąża Gminę za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe stosując ceny ustalane w taryfie.
Rozdział X
§ 44. W sprawach nie objętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U.z 2006r. Nr 123, poz.858) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie,
a także przepisami Kodeksu Cywilnego.