Uchwała nr XXX/172/2006
jakiego organu | Rady Miejskiej |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy |
na podstawie | art.40 ust.1 ustawy dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr142, poz.1591 z późn.zm) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz.U. Nr 236 z 2005 r., poz.2008) |
Rada Miejska
uchwala, co następuje:
§ 1
Ustala się zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lubień Kujawski zawarte w „Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lubień Kujawski” stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Traci moc uchwała nr VIII/50/99 Rady Miasta i Gminy w Lubieniu Kujawskim z dnia 25 maja 1999 roku w sprawie czystości i porządku w mieście i gminie.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Lubienia Kujawskiego.
§ 4
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.
Załącznik nr 1 do uchwały nr XXX/172/2006
Rady Miejskiej
w Lubieniu Kuj.
z dnia 22 marca 2006r.
Regulamin utrzymania czystości i porządku
na terenie Gminy Lubień Kujawski
Rozdział I
Postanowienia ogólne i definicje
§1
W celu utrzymania porządku i czystości na terenie Gminy Lubień Kujawski wprowadza się sposoby gromadzenia, usuwania i unieszkodliwiania odpadów oraz utrzymywania właściwego stanu porządku i czystości.
§ 2
Wszyscy przebywający na terenie gminy są zobowiązani do zgodnego z prawem postępowania z odpadami i utrzymywania porządku.
§ 3
Zasady określone w §1 obejmują właścicieli:
-lokali mieszkaniowych,
-obiektów przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej,
-obiektów użyteczności publicznej,
-zarządców dróg,
-jednostki wywozowe.
§ 4
Ilekroć w regulaminie jest mowa o :
1.ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.Nr 132, poz.622 z późn.zm.);
2.odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzących od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;
3.odpadach komunalnych stałych drobnych – należy przez to rozumieć odpady powstające w związku z bytowaniem człowieka takie jak resztki spożywcze, odpady z towarów codziennego użytku, resztki po opałowe (popiół) i temu podobne odpady zbierane do typowych pojemników;
4.surowce wtórne – należy przez to rozumieć części wyselekcjonowane z odpadów komunalnych nadające się do gospodarczego wykorzystania materiałowego lub surowcowego w szczególności papier, tektura, szkło, tworzywa sztuczne, metale;
5.odpadach niebezpiecznych – rozumie się odpady, które ze względu na swoje pochodzenie, skład inne właściwości lub okoliczności stanowią zagrożenie;
6.odpadach medycznych – rozumie się – odpady powstające w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań doświadczeń w zakresie medycyny;
7.odpadach roślinnych – należy przez to rozumieć odpady powstające na terenach zieleni i obszarach zajętych przez uprawy roślinne. Należą do nich trawa, liście, gałęzie, chwasty itp.;
8.zbieranie, gromadzenie odpadów – rozumie się umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które przygotowuje je do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwienia;
9.zbiornikach bezodpływowych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;
10.nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki komunalne gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
11.składowiskach odpadów (obiektach unieszkodliwiania) – należy przez to rozumieć obiekty służące do obróbki odpadów, powodującej zmianę ich cech fizycznych, chemicznych lub biologicznych. Należą do nich kompostownie, wysypiska, sortownie odpadów, zakłady przetwarzania surowców wtórnych i pozostałe zakłady utylizacji odpadów komunalnych;
12.stacjach zlewnych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenie zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;
13.jednostkach wywozowych – należy przez to rozumieć przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą polegającą na usuwaniu odpadów komunalnych, dysponujących odpowiednim zezwoleniem wydanym przez Burmistrza Lubienia Kujawskiego lub jednostki organizacyjne prowadzące taką działalność;
14.właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub w użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,( w przypadku nieruchomości zabudowanej budynkami wielolokalowymi w której ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki obciążają właścicieli nieruchomości);
15.zwierzętach domowych – rozumie się przez to zwierzęta przebywające z człowiekiem w jego domu lub obejściu (psy, koty i inne) utrzymywane w charakterze jego towarzysza;
16.zwierzętach gospodarskich – rozumie się przez to zwierzęta utrzymywane i przeznaczone do chowu i hodowli;
17.punkt zbiórki zwierząt padłych – rozumie się przedsiębiorców posiadających stosowne zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na usuwaniu padłych zwierząt.
Rozdział II
Gromadzenie odpadów stałych oraz utrzymywanie czystości i porządku na terenie nieruchomości
§5
Na każdego właściciela nieruchomości nakłada się obowiązek:
-wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych,
-gromadzenia odpadów w stosownych pojemnikach,
-utrzymania pojemników we właściwym stanie sanitarnym i technicznym,
-usuwania odpadów i innych zanieczyszczeń z terenu nieruchomości.
§ 6
Właściciele nieruchomości mają obowiązek:
1.zawarcia umowy na usuwanie odpadów komunalnych z jednostką wywozową;
2.okazywania wyszczególnionego w pkt 1 dokumentu na żądanie osób upoważnionych przez Burmistrza Lubienia Kujawskiego.
§ 7
1.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zawarcia umowy z jednostką wywozową na wywóz odpadów w terminie dwóch tygodni od dnia powstania obowiązku.
2.W przypadku zmiany właściciela nieruchomości, nowy właściciel zobowiązany jest do wykonania obowiązku określonego w ust 1w terminie 2 tygodni od daty objęcia nieruchomości w użytkowanie.
Rozdział III
Zasady zbierania i usuwania odpadów komunalnych stałych
z nieruchomości
I. Odpady drobne
§ 8
1.Na każdej nieruchomości musi być co najmniej jeden stosowny pojemnik.
2.Właściciele nieruchomości gromadzą odpady drobne wyłącznie w pojemnikach lub kontenerach na ten cel przeznaczonych. Stosowane mogą być wyłącznie pojemniki znormalizowane, przystosowane do wywozu pojazdami specjalistycznymi.
3.Do zbierania zwiększonych przejściowo ilości odpadów drobnych oprócz pojemników stałych można używać worków jednorazowego użytku.
§ 9
1.Pojemniki na odpady drobne służą wyłącznie do gromadzenia tego typu odpadów.
2.Niedozwolone jest wyrzucanie do tych pojemników: śniegu, lodu, gorącego popiołu, żużla, gruzu budowlanego, olejów, smarów, zużytych lamp, szlamów oraz substancji toksycznych, żrących i wybuchowych oraz odpadów przemysłowych, medycznych, weterynaryjnych i środków ochrony roślin.
§ 10
1. Odbiór odpadów drobnych odbywa się z częstotliwością ustaloną przez właściciela nieruchomości z jednostką wywozową.
2. Częstotliwość, o której mowa w ust. 1 powinna być tak ustalona aby nie dopuszczać do przepełniania pojemników, gnicia odpadów i nie powinna być rzadsza niż 1 raz w miesiącu.
§ 11
1.Właściciel nieruchomości ma obowiązek zapewnić utrzymanie pojemników
w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
2.W razie potrzeby właściciel nieruchomości zapewnia dezynfekcję pojemników.
II. Odpady duże (wielkogabarytowe)
§12
1.Odpady komunalne duże powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomości przez upoważnione osoby i jednostki wywozowe.
2.Częstotliwość wywozu odpadów wymienionych w pkt 1 ustala się raz na kwartał wg harmonogramu ustalonego przez jednostkę wywozową.
3.Wywóz odpadów może być realizowany na podstawie zgłoszenia użytkownika nieruchomości w uzgodnionym terminie jednak nie dłuższym jak
7 dni.
§ 13
Niedozwolone jest:
a)składowanie odpadów dużych przy pojemnikach na odpady drobne;
b)wywożenie w miejsca inne niż składowisko odpadów.
III. Odpady roślinne
§ 14
1.Właściciele nieruchomości mają obowiązek przekazywania odpadów jednostce wywozowej, umieszczania w stosownym ogólnodostępnym pojemniku lub zagospodarować we własnym zakresie.
2.Kompostowanie odpadów roślinnych nie może stwarzać uciążliwości w zakresie przykrych zapachów. Muszą być zachowane odpowiednie warunki sanitarne dla procesu fermentacyjnego.
Rozdział IV
Selektywna zbiórka odpadów
§15
Selektywna zbiórka odpadów obecnie polega na oddzielnym gromadzeniu surowców wtórnych w odpowiednio oznakowanych pojemnikach rozstawionych na terenie gminy.
Dotyczy to następujących odpadów:
1.szkła;
2.tworzyw sztucznych;
3.makulatury;
4.metali.
§ 16
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia segregacji odpadów komunalnych w celu odzyskiwania maksymalnej ilości surowców wtórnych stosownie do posiadanych możliwości technicznych.
§ 17
Korzystanie z pojemników do selektywnej zbiórki w miejscach ogólnie dostępnych jest bezpłatne.
§ 18
Niedozwolone jest umieszczanie w pojemnikach do selektywnej zbiórki odpadów innych niż określone w § 15.
§ 19
Obowiązkowi prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów u źródła podlegać będzie każdy właściciel nieruchomości zgodnie z Planem gospodarki odpadami z uwzględnieniem przepisów poprzedzających.
Rozdział V
Odpady niebezpieczne i medyczne
§ 20
1.Odpady niebezpieczne i medyczne podlegają obowiązkowi oddzielnego gromadzenia, odbioru i unieszkodliwiania według zasad i wymogów określonych oddzielnymi przepisami.
Rozdział VI
Lokalizacja i dostęp do pojemników na odpady
§21
1.Pojemniki na odpady drobne winny być ustawione w miejscach łatwo dostępnych, zarówno dla mieszkańców jak i pracowników jednostki wywozowej i nie mogą być przyczyną nadmiernych utrudnień, niedogodności dla sąsiadów i użytkowników dróg.
2.Pojemniki należy ustawiać w granicach posesji w miejscu do tego przeznaczonym, na twardej, równej powierzchni zabezpieczonej przed zbieraniem się wody, błota i innych nawarstwień – zgodnie z obowiązującymi przepisami sanitarnymi.
3.Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawień pojemników ponosi właściciel nieruchomości.
§ 22
1.Odległość zadaszonych osłon lub pomieszczeń z pojemnikami powinna wynosić co najmniej 10 m od okien i drzwi do budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi, oraz co najmniej 3 m od granicy z sąsiednią działką. Zachowanie odległości od granicy działki nie jest wymagane jeżeli osłony lub pomieszczenia stykają się z podobnymi urządzeniami na sąsiedniej działce.
2.W przypadku przebudowy lub modernizacji istniejącej zabudowy odległości
o których mowa w ust.1 mogą być pomniejszone, jednak nie więcej jak o połowę po uzyskaniu opinii Państwowego Wojewódzkiego Inspektora sanitarnego (zgodnie z rozdz.4,23, pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie Dz.U.Nr 75 poz.690 z późn.zm).
3.W zabudowie jednorodzinnej dopuszcza się zmniejszenie odległości określonych w ust 1 od okien i drzwi do 3 m, od granicy działki do 2 m, a także usytuowanie zadaszonych osłon i pomieszczeń na granicy działek, jeżeli stykają się one z podobnymi urządzeniami na działce sąsiedniej lub przy linii rozgraniczającej od strony ulicy.
§ 23
Usytuowanie wszelkiego rodzaju kompostowników zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002r. (Dz.U.Nr 75 poz.690 z późn.zm).
§ 24
Klapy i pokrywy pojemników powinny być stale zamknięte.
§ 25
Pojemniki na odpady komunalne służą wyłącznie do gromadzenia tego typu odpadów i niedozwolone jest:
a)niszczenie, wypalanie pojemników,
b)wyrzucanie odpadów komunalnych z prywatnych posesji, lokali handlowych, gastronomicznych i innych do koszy na przystankach lub w parkach.
Rozdział VII
Zasady gromadzenia i usuwania nieczystości komunalnych ciekłych
§ 26
Każdy właściciel nieruchomości jest zobowiązany do:
1.systematycznego opróżniania zbiorników do gromadzenia nieczystości ciekłych i nie dopuszczanie do ich przepełnienia i wylewania na powierzchnię gruntu;
2.zawarcia z jednostką wywozową umowy na wywóz nieczystości;
3.okazywania dokumentów potwierdzających wywóz na żądanie osób upoważnionych przez Burmistrza.
§ 27
Zabrania się opróżniania zbiorników bezodpływowych we własnym zakresie przez właścicieli nieruchomości.
Rozdział VIII
Transport odpadów § 28
Transport odpadów przez jednostki wywozowe powinien być przeprowadzony w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu ruchu według wyznaczonych tras oraz nie powodujący zanieczyszczeń i zaśmieceń terenu.
§ 29
Do transportu odpadów jednostki wywozowe są zobowiązane stosować samochody specjalistyczne. W przypadku odpadów drobnych – samochody bezpylne i kontenerowe, dla odpadów wielkogabarytowych – transport ciężarowy, do przewozu odpadów płynnych samochody i pojazdy asenizacyjne.
§ 30
Jednostki wywozowe są zobowiązane:
1.utrzymywać pojazdy do transportu odpadów w odpowiednim stanie sanitarnym i technicznym;
2.dezynfekcję pojazdów prowadzić w miejscach do tego przeznaczonych;
3.na pojazdach, o których mowa w ust.1, właściciel zobowiązany jest umieścić w sposób trwały swoje znaki identyfikacyjne;
4.potwierdzać wykonanie usług;
5.wywozić odpady i nieczystości ciekłe w miejsca do tego przeznaczone;
6.przestrzegać zasady lokalizacji pojemników;
7.kierować się zasadą bliskości zgodnie z założeniami Planu gospodarki odpadami – odzysk lub unieszkodliwianie w miejscach najbliżej położonych.
Rozdział IX Miejsca wywozu
§ 31
Nakłada się na jednostki wywozowe obowiązek wywożenia odpadów komunalnych wyłącznie na wysypisko odpadów komunalnych, a nieczystości płynnych wyłącznie do spełniających wymogi wyznaczonych stacji zlewnych.
Rozdział X
Utrzymanie czystości i porządku na terenach przeznaczonych
do użytku publicznego
§32
Obowiązek utrzymania czystości i porządku na terenie publicznym likwidowanie śliskości oraz wymiana piasku w piaskownicach co najmniej
2 razy w roku należy do właściciela lub zarządcy tego terenu.
§ 33
Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są do:
a)zapewnienia odpowiedniej ilości pojemników, koszy ulicznych do gromadzenia odpadów, oraz zawarcia stosownej umowy z jednostką wywozową na wywóz zgromadzonych odpadów,
b)uprzątnięcia terenu oraz terenów przyległych z zanieczyszczeń powstałych podczas odbywającej się imprezy.
§ 34
Obowiązki utrzymania czystości porządku na drogach publicznych należą do zarządu drogi, a w szczególności:
a)pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej,
b)usuwanie padłych zwierząt zgodnie z przyjętymi zasadami zlecając to odpowiedniemu punktowi zbiórki zwierząt padłych.
§ 35
1.Wykonanie obowiązków, utrzymania czystości i porządku na terenie budowy należy do kierownika budowy lub właściciela terenu.
2.Wywóz gruzu z rozbiórki lub remontu obiektu oraz gruntu z wykopów należy do obowiązków wykonującego roboty lub właściciela nieruchomości.
§36
Zabrania się pobierania wody z akwenów i stawów do sprzętu rolniczego używanego do zabiegów środkami ochrony roślin, jak też mycia tego sprzętu w wyżej wymienionych zbiornikach oraz mycia innych pojazdów mechanicznych.
Rozdział XI
Zasady utrzymywania zwierząt domowych i gospodarskich
§37
Osoby utrzymujące psy, koty i inne zwierzęta domowe oraz gospodarskie są zobowiązane do:
a)wyeliminowania zagrożeń i uciążliwości dla ludzi, w tym m.in. hałasu, nieprzyjemnej woni, roznoszenia pasożytów, insektów,
b)zapewnienia właściwej opieki w celu nie dopuszczenia do zanieczyszczeń terenów wspólnego użytku a w razie ich powstania ponoszą odpowiedzialność za zanieczyszczenie.
§ 38
Obowiązkiem właścicieli, opiekunów zwierząt jest:
1.zapewnienie pomieszczenia chroniącego przed zimnem, upałem, opadami atmosferycznymi, z dostępem do światła dziennego, umożliwiającego swobodną zmianę pozycji oraz zapewnienie odpowiedniej jakości, ilości karmy i stałego dostępu do wody;
2.zapewnienie skutecznego dozoru nad zwierzętami oraz właściwej opieki weterynaryjnej i zoohigienicznej;
3.utrzymywanie zwierząt na uwięzi lub w ogrodzeniu oraz zapobieganie samodzielnemu wydostawaniu zwierząt poza teren posesji tak by nie zagrażały osobom trzecim;
4.poddawanie zwierząt okresowym szczepieniom przeciw wściekliźnie i w razie kontroli okazanie stosownego dokumentu potwierdzającego szczepienie;
5.usuwanie ekskrementów zwierząt domowych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego oraz terenów prywatnych posesji tak by nie stanowiły uciążliwości dla otoczenia;
6.wywieszanie tablic ostrzegawczych na bramach nieruchomości jeżeli przebywają na niej psy agresywne lub obronne.
§39
Zabrania się przebywania i pozostawiania zwierząt domowych bez opieki i nadzoru oraz odpowiednich zabezpieczeń typu smycz lub kaganiec szczególnie w miejscach publicznych.
§40
Zakazuje się hodowli i chowu na terenach zwartej zabudowy wyłączonych
z produkcji rolnej drobiu więcej jak 15 szt.
§ 41
1.Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zakazuje się chowu i hodowli dużych zwierząt gospodarskich.
2.Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej i na terenach skoncentrowanego budownictwa jednorodzinnego dopuszcza się możliwość hodowli drobnych zwierząt gospodarskich i trzody chlewnej na własny użytek jednak w taki sposób by nie pogarszał warunków estetycznych, zdrowotnych porządkowych. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia chowu w sposób nieuciążliwy dla właścicieli sąsiednich działek, a w szczególności w zakresie hałasu i przykrych zapachów. Odległość budynków gospodarczych od mieszkalnych nie może być mniejsza niż 15 m i 30 m przy utrzymywaniu trzody chlewnej.
3.Pomieszczenia dla zwierząt oraz otoczenie wokół budynku gospodarskiego winno być utrzymywane w należytej czystości i estetyce.
4.Co najmniej dwa razy w roku prowadzący hodowlę, chów albo utrzymujący zwierzęta jak w pkt 2,przeprowadzą deratyzację pomieszczeń inwentarskich.
5.Zabrania się zanieczyszczania terenu nieruchomości, ulic, innych miejsc publicznych odchodami zwierząt, karmą, ściółką lub innymi odpadami pochodzącymi z hodowli lub chowu.
§ 42
Wszelkie zwierzęta padłe właściciel bądź opiekun ma obowiązek niezwłocznie usunąć zlecając wykonanie usługi odpowiedniemu punktowi działającemu na terenie gminy.
Rozdział XII Deratyzacja
§ 43
1.W przypadku wystąpienia populacji gryzoni stwarzającej zagrożenie sanitarne:
a)określone zostaną obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz termin jej przeprowadzenia,
b)Burmistrz może nałożyć obowiązek na właściciela przeprowadzenia deratyzacji w obiekcie lub posesji w związku ze stwierdzeniem występowania gryzoni.
2.Padłe gryzonie podlegają natychmiastowemu zniszczeniu przez spalenie lub przekazaniu punktowi zbiórki zwierząt padłych.
Rozdział XIII
Postanowienia końcowe
§ 44
Prawo kontroli w zakresie przestrzegania niniejszej uchwały mają funkcjonariusze Policji oraz osoby upoważnione przez Burmistrza Lubienia Kujawskiego.